XI FESTIVAL INTERNACIONAL DE CINE ARQUEOLÓGICO DEL BIDASOA / BIDASOA XI. NAZIOARTEKO ZINEMALDI ARKEOLOGIKOA

Festival de Cine Arqueológico

XI Festival Internacional de Cine Arqueológico del Bidasoa

15, 16, 17, 18 y 19 de Noviembre de 2011

Once, esta edición del FICAB lleva el número 11. En castellano no tiene la misma carga simbólica que en euskera, lengua en la que once (hamaika) viene a ser la cifra usada para referirse a una gran cantidad, un montón, una porrada. Pero aún sin ese valor, no deja de ser notorio el hecho de haber superado la decena, de haber reunido uno a uno, y uno tras otro, hasta once ediciones de un festival internacional de cine arqueológico que sigue siendo el único en su género del estado español. Y en esa sucesión haber crecido paulatinamente aumentando el número de las películas que se presentan a concurso, su ámbito geográfico de procedencia, la calidad de las producciones, el respaldo del público y la complicidad de cada vez más iruneses y bidasotarras que se suman de una u otra manera a las labores de organización.

Pero esta undécima edición también destaca por otro motivo. En los orígenes del FICAB teníamos que recurrir a una labor de búsqueda y rastreo en círculos europeos para completar la programación; después con cierta timidez comenzaron a llegar con cuentagotas las producciones españolas; luego fueron haciéndose más visibles y en la edición del año pasado obtuvieron una representación importante en el programa. Este año, por su parte, es el año de los documentales vascos. Pinturas rupestres paleolíticas de Ekain, minería prehistórica del cobre en Aralar, el ataque al poblado de la II Edad del Hierro de La Hoya, en Laguardia, la batalla de Roncesvalles donde murió Roldán y las expediciones de los balleneros vascos a Terranova son los hitos de esta especial singladura a lo largo del tiempo. Porque si para algo sirve el FICAB es para acercar el pasado gracias a los recursos del cine: la recreación, la imagen, el sonido, utilizando un lenguaje que alcanza las emociones y nos ayuda a guardar –a recordar- las informaciones históricas que se transmiten por esos medios. No hay duda de que estos días aprenderemos mucho de nuestra historia y de la historia de otras culturas repartidas por el mundo.

Programa

Sección oficial. Amaia K.Z. / Auditorio

Todas las películas se proyectarán en versión original con subtítulos en castellano.
Los horarios de las proyecciones son aproximados.

Martes 15 de Noviembre

19:00 h. Ceremonia de apertura

19:30 h. 778: El Cantar de Roldán. Dirección: Olivier Van der Zee. Producción: Alberto Rojo (IDEM 4). España, Francia. 2010, 78’

Cantar de Roldán

“El Cantar de Roldán” es una de las obras maestras de la literatura medieval y constituye una pieza esencial de nuestra herencia cultural común europea. Pero 1.200 años después de que ocurrieran los hechos narrados, conviene preguntarse qué hubo de cierto, ¿fueron los vascones realmente los atacantes?, ¿dónde ocurrió? El análisis histórico y la Arqueología se revelan como fuentes imprescindibles para resolver estas preguntas.

20:50 h. Apaizac Obeto. La leyenda de la última chalupa ballenera. Dirección: Jon Maia. Producción: Orio Produkzioak S. A. España. 2010, 74′

Apaizac Obeto
En el s. XVI los pescadores vascos frecuentaban las costas canadienses, donde podían pescar a sus anchas y cazar ballenas, pues fueron los primeros europeos en alcanzar estas ricas pesquerías. Tras reconstruir, en el astillero Ontziola de Pasajes, una réplica de la chalupa ballenera de la nao San Juan, hundida en las aguas de Red Bay y recuperada arqueológicamente por especialistas canadienses, un grupo de osados, curtidos y valientes de expedicionarios ha recreado el periplo de aquellos pioneros. Lo han hecho navegando a remo y vela por las costas del Labrador y Terranova. El documental cuenta el día a día de la expedición con un lenguaje sencillo y sin artificios, pero especialmente emotivo.

Miércoles 16 de Noviembre

18:00 h. Peralta, historias arqueológicas del Bajío. Dirección: Pascual Aldana Yáñez. Producción: Alberto Fuentes Chávez. México. 2009, 48’

Peralta

En la zona arqueológica de San José de Peralta, en Guanajuato (México), nació y se desarrolló una población prehispánica, diferenciada de otras culturas clásicas mesoamericanas. Sus espacios rituales y festivos, la característica arquitectura de “patio hundido”, sus creencias funerarias y el más antiguo antecedente de la ceremonia del volador, son algunos de sus rasgos más singulares.

18:50 h. El arte de las cavernas redescubierto. Dirección: Marc Azéma, Gilles Tosemo. Producción: Passé Simple, Parc de la Prehistoire Tarascon Sur (Ariege). Francia. 2010, 18’

Arte de las cavernas

El documental recrea el momento del descubrimiento de las primeras cuevas con arte rupestre paleolítico a finales del s. XIX, y sus consecuencias revolucionarias en la concepción del hombre prehistórico. Y se centra, además, en las distintas interpretaciones sobre el significado y simbolismo de estas pinturas que han ido variando a lo largo del tiempo en función de las mejoras en las distintas técnicas de estudio y de datación.


19:10 h. Arte libre, Vale do Côa & Siega Verde. Dirección: Víctor Cid González. Producción: Junta de Castilla y León. España. 2010, 10′

Arte libre
En remotos valles de la cuenca del río Duero vienen realizándose en los últimos años interesantes descubrimientos de animales y símbolos grabados en la roca. Para sorpresa de arqueólogos e investigadores, los estudios de datación realizados hablan de una antigüedad que supera los 10.000 e incluso 15.000 años. A partir de las representaciones y de las técnicas usadas por sus autores, se obtienen importantes revelaciones sobre los orígenes del arte prehistórico.

19:20 h. Los primeros europeos. Dirección: Axel Clevenot. Producción: INA, Sylvie Blum. Francia. 2010, 106′

Los primeros europeos
¿Quiénes fueron los primeros europeos? Desde hace casi 2 millones de años, Europa ha conocido incesantes migraciones y sucesivas etapas de supervivencia y adaptación a los nuevos territorios. No es fácil hacer un relato de esa evolución continua durante un periodo de tiempo tan amplio, pero el documental consigue construir un resumen bien argumentado a través de indicadores tecnológicos, artísticos y culturales representativos de los primeros habitantes de nuestro continente.

21:05 h. Ekainberri, nuevo cobijo para el arte rupestre. Dirección: José Luis Castro. Producción: David Berraondo. España. 2011, 30′

Ekainberri
A lo largo del siglo XX, numerosas cuevas que conservaban sus pinturas rupestres estuvieron abiertas al público. Este hecho repercutió en el rápido deterioro de las mismas, siendo imprescindibles las réplicas de estas cavernas para que el público pueda disfrutar de esas obras de arte. Ekainberri es la réplica que, con la ayuda de las más avanzadas tecnologías de reproducción, permite al visitante conocer las pinturas rupestres paleolíticas de la cueva de Ekain, situada a pocos metros en el valle de Sastarrain (Zestoa, Gipuzkoa).

Jueves 17 de Noviembre

18:00 h. Trzcinica, la Troya de los Cárpatos. Dirección: Zdzistaw Cozac. Producción: Media Promocja, Zdzistaw Cozac. Polonia. 2010, 32’

Trzcinica
El yacimiento de Trzcinica, un poblado fortificado situado en Polonia, presenta una larga trayectoria cronológica en la que destacan dos periodos de esplendor: la Edad del Bronce y los tiempos medievales. La importancia de las estructuras localizadas y la riqueza de los objetos arqueológicos encontrados han llevado a los investigadores a considerar el yacimiento de Trzcinica como la Troya de los Cárpatos.

18:30 h. El apogeo de la Edad del Bronce: el triunfo del comercio en el Mediterráneo. Dirección: Franz Leopold Schmelzer, Gerhard J. Rekel. Producción: Ilona Grundmann Film Production. Alemania. 2008, 52’

Apogeo Edad del Bronce
Desde la Antigüedad, el Mediterráneo Oriental fue el centro de un circuito de intercambios comerciales protagonizados por los pueblos de la Edad del Bronce. Hacia el 1800 a. C., existía una red de barcos mercantes que transportaban toneladas de variados productos entre los puertos más importantes. El floreciente comercio trajo consigo el progreso y la prosperidad, pero también fue causa de conflictos, fraudes y guerras.

19:25 h. El cobre de los vascos. Dirección: Giorgio Studer. Producción: Felix Ugarte Elkartea. España. 2010, 20’

El cobre de los vascos
Aralar es un espacio geográfico central en la cultura vasca. Sus cuevas albergan los mitos más antiguos y contiene vestigios arqueológicos que nos remontan al Neolítico. También es un espacio minero y sus vetas de cobre han sido explotadas por espacio de 3500 años, cuyo origen nos traslada hasta a los primeros pobladores de la Sierra.

19:45 h. Los enigmas de la Esfinge. Dirección: Gary Glassman, Christine Legoff. Producción: ARTE France, Telfrance, Providence Pictures. Francia. 2010, 59’

Enigmas de la Esfinge
La Esfinge de Gizeh, que representa al faraón Kefrén, es uno de los monumentos más emblemáticos del Antiguo Egipto. Pero todavía son muchos las preguntas sin responder: ¿quién construyó este colosal león con cabeza de hombre? ¿Cómo? ¿Por qué? Dos egiptólogos reconocidos, Zahi Hawass y Mark Lehner, intentarán resolver el enigma.

20:45 h. Poblado ibérico de Can Oliver. Dirección: Diego Bravo. Producción: Diego Bravo. España. 2011, 51’

Can Oliver
En 1919 se descubrieron los primeros restos del poblado ibérico de Can Oliver (Barcelona). Desde esta fecha se han hecho numerosas campañas de excavación, dejando al descubierto una serie de testimonios relevantes. A partir de ellos y, gracias a la tecnología digital, se han reconstruido en imágenes las escenas cotidianas que se vivieron en este asentamiento. A la vez se sigue un hilo conductor sobre aspectos metodológicos que sirve para explicar y enlazar en un discurso claro y didáctico las características más señaladas del poblado.


Viernes 18 de Noviembre

17:30 h. Ataque al poblado de La Hoya. Dirección: Carlos Rodríguez. Producción: Carlos Rodríguez. España. 2009, 6’

La Hoya
El poblado de La Hoya (Laguardia, Alava) ofrece una oportunidad única para acercarse al mundo celtibérico de la Edad del Hierro. Las excavaciones arqueológicos han documento que, un día de mercado, sufrió un brutal asalto. Los atacantes llegaron por sorpresa, incendiando y destruyendo a su paso las viviendas, matando a los habitantes que encontraron en las calles. La recreación de este episodio violento de ha realizado por medio de las más punteras técnicas de reconstrucción en 3D.

17:35 h. La Edad del Hierro. Dirección: Daniel af Wahlberg. Producción: Daniel af Wahlberg. Suecia. 2010, 54’

Edad del Hierro
La isla sueca de Öland cuenta con interesantes yacimientos de la Edad del Hierro, periodo que en los países escandinavos se prolonga hasta época vikinga, coincidiendo con nuestra Edad Media. Los hallazgos en ciénagas, que responden a sacrificios de animales y de personas, ofrendas de oro y otros tesoros, se completan con los asentamientos fortificados y las granjas dispersas; destaca también la violencia cotidiana, sistémica, en aquellos tiempos.

18:30 h. Gergovia, arqueología de una batalla. Dirección: David Geoffroy. Producción: Court-Jus Production. Francia. 2010, 80’

Gergovia
Año 52 a. C.: las legiones romanas de Julio César se enfrentan a una coalición de pueblos para obtener el control de las Galias. Los galos, conducidos por Vercingetorix, consiguen por una vez imponerse al ejército romano en la famosa batalla de Gergovia. La localización del emplazamiento, que despertó gran interés entre los intelectuales franceses del s. XIX, sigue siendo todavía hoy tema de debate entre los arqueólogos e historiadores.

19:50 h. Nerón y la Domus Aurea. Dirección: Stacey Mannari, Alessandro Furlan, Pietro Galifi, Stefano Moretti. Producción: Altair4 Multimedia srl. Italia. 2011, 30’

Nerón y Domus Aurea
Nerón es uno de los emperadores romanos más controvertidos. Considerado habitualmente un loco y un irresponsable al que incluso se achaca el incendio que asoló Roma en el año 64 d. C., las investigaciones recientes están rescatando otras facetas positivas de su mandato. El documental, documental se encarga de mostrar el papel que jugó promoviendo grandes proyectos constructivos que contribuyeron a la recuperación y al engrandecimiento de la capital del Imperio.

20:20 h. Arlés, el tesoro engullido. Dirección: Saléha Gherdane. Producción: Eclectic Production. Francia. 2009, 52’

Arles
Recientemente, un equipo de arqueólogos ha realizado un espectacular descubrimiento en el río Ródano junto a la puerta de entrada de la antigua Arelate romana, la actual Arles. Han sacado a la luz un conjunto de magníficas esculturas en bronce y mármol que había permanecido escondido bajo las aguas durante más de 2.000 años. Entre las piezas recuperadas destaca una: un retrato de Julio César, fundador de la ciudad en el 46 a. C., que probablemente se trate del único retrato que se conoce de los realizados en vida de César.

21:10 h. El fantasma de palacio. Dirección: Alain Laesslé. Producción: Association Pro Aventico. Suiza. 2010, 23’

Fantasma de Palacio
¿Qué pasaría si una joven arqueóloga se encontrara con un fantasma del pasado, un romano que pudiera transmitir en primera persona cómo se vivía hace 2.000 años en la ciudad de Aventicum (Suiza)? Se establecería un apasionante diálogo para hablar de los principales monumentos de la ciudad, los restos epigráficos, los mosaicos o las termas.

Sábado19 de Noviembre

12:00 h. Ceremonia de clausura y entrega de premios. Museo Romano Oiasso

Actividades paralelas

III Taller-seminario “Los audiovisuales en los museos de Historia y Arqueología”

Proyecciones de la Sección Oficial. Sala de conferencias del Amaia K.Z.

Jueves 17 de Noviembre

9:00 h. Presentación

9:15 h. Proyecciones

Un viaje a los secretos de la momificación. Dirección: María Luz Mangado. Producción: Universidad de Navarra. España. 2010, 7’

Momificación
La momificación de animales, considerados divinidades en el Antiguo Egipto, supuso nuevas prácticas de embalsamamiento, que han sido descubiertas hoy en día por un equipo de investigadores de la Universidad de Navarra, mediante la aplicación de tecnologías punteras.
Presentación a cargo de Maria Luz Mangado (Universidad de Navarra), directora de la película

Tebtunis, una ciudad encontrada. Dirección: Alain Lecler. Producción: IFAO. Egipto. 2011, 26’

Tebtunis
El asentamiento de Tebtunis fue fundado durante la XII dinastía egipcia, hacia el 1800 a. C., manteniéndose habitado hasta el s. XII de nuestra era. Se trata por tanto de un yacimiento excepcional para conocer la evolución del lugar desde tiempos faraónicos hasta la Edad Media, pasando por la etapa helenística y romana; sobresale, además, por los restos de papiros y ostraca conservados.

Bílbilis, 40 años de investigaciones. Dirección: Ignacio Bernal. Producción: Grupo de Investigación Urbs (Universidad de Zaragoza), IMGENIO. España. 2010, 25’

Bílbilis

Hace 40 años un grupo de investigadores comenzó a excavar en el valle del Jalón una ciudad romana de unos 2000 años de Antigüedad. El lugar parecía haber sido abandonado. Pero, ¿cómo era posible que los habitantes de aquella ciudad, tan importante que incluso acuñaba su propia moneda, la hubieran abandonado? ¿Qué sucedió realmente? Ésta es su historia.

Arqueología virtual. Dirección: María Pilar Rivero. Producción: Universidad de Zaragoza, FECYT. España. 2009, 5’

Arqueología virtual
Las reconstrucciones virtuales de restos arqueológicos nos ayudan a comprender cómo eran las ciudades en el pasado. Pero ¿cómo se realiza este trabajo? ¿Se dispone de datos suficientes para mostrar una imagen precisa y concreta de las ruinas en su aspecto original? Entre 2007 y 2009 los grupos de investigación Urbs y GIGA han trabajado conjuntamente en la creación de reconstrucciones virtuales de edificios como el teatro romano de Bílbilis.
Presentación a cargo de María Pilar Rivero (Universidad de Zaragoza), directora de la película

Ocho audiovisuales breves de Arqueología. Dirección: José Luis Gómez Merino. Producción: Balawat. España. 2011, 18’

Ocho audiovisuales
Las técnicas de reconstrucción en 3D se aplican en estos ocho breves audiovisuales que presentan distintos aspectos del mundo romano, expresamente realizados para los museos arqueológicos de Córdoba y Asturias. Entre ellos, la reconstrucción del teatro romano de Córdoba o la vida cotidiana, la minería del oro o el ritual funerario en Asturias.

Cómo se hizo “Los etruscos en Europa”, una exposición multimedia itinerante. Dirección: Marzia Lucianer. Producción: Historia-Fondazione Bruno Kessler. Italia. 2011, 11’

Los etruscos en Europa

La exposición “Los etruscos en Europa” constituye un extraordinario viaje para descubrir un antiguo pueblo que vivió en la Italia central entre los siglos IX y II a. C. En la muestra destaca el uso de los medios audiovisuales que permiten al espectador aproximarse, a través de la realidad virtual en tres dimensiones, a esta cultura, presentando sus viviendas, vida cotidiana y mundo funerario.

Experimentar para comprender. Tecnología en el Paleolítico. Dirección: Francisco J. Muñoz Ibañez, Ignacio Martín Lerma, Juan Antonio Marín de Espinosa. Producción: Universidad Nacional de Educación a Distancia. España. 2009, 27’

Experimentar para comprender
El nivel alcanzado en la talla del sílex durante el Paleolítico permitió a las sociedades prehistóricas elaborar instrumentos de gran eficacia y precisión. Hoy en día hay grandes especialistas que reproducen el proceso de elaboración de esos instrumentos. Gracias a su labor se puede profundizar en el conocimiento de las técnicas de fabricación y sobre el uso y funciones de los útiles líticos más representativos de cada periodo.

Proceso de una excavación arqueológica. Dirección: Lucas Sebastián Quinteros. Producción: Centro de Medios Audiovisuales CEMAV (UNED). España. 2010, 8’

Proceso excavación
En el transcurso de la II Campaña de Excavaciones Arqueológicas en Los Bañales (Uncastillo, Zaragoza), arqueólogos y estudiantes exponen su experiencia y argumentan sobre las características de los equipos multidisciplinares. Entendido de esta manera el trabajo arqueológico se pueden obtener nuevos datos con los que escribir la historia de nuestro pasado.
Presentación a cargo de Miguel Santamaría Lancho, Vicerrector de Coordinación, Calidad e Innovación de la Universidad Nacional de Educación a Distancia

Factoría romana de salazones. Dirección y producción: Museo Arqueológico Municipal de Mazarrón-Factoría romana de salazones. España. 2003, 13’

Factoría romana
El Puerto de Mazarrón fue un enclave marítimo de gran importancia en época tardoantigua (siglos IV-V d. C.). Fruto de ese rico pasado es el Museo Arqueológico Municipal “Factoría Romana de Salazones”, creado en torno a un yacimiento urbano en el que se muestran los restos y los aspectos de una industria conservera de pescado de época romana; ha conservado las piletas y estructuras para la elaboración de los salazones y salsas de pescado.
Presentación a cargo de María Martínez Sánchez, Concejala de Patrimonio Histórico del Ayuntamiento de Mazarrón (Murcia)

El naufragio romano de Villajoyosa. Dirección: José Antonio Moya. Producción: Fundación General Universidad de Alicante. España. 2010, 5’

Naufragio romano
En el siglo I d. C., cientos de ánforas que contenían el apreciado garum elaborado en Cádiz viajaban en un gran velero, probablemente con destino a Roma. La nave naufragó frente a las costas alicantinas, muy alejada de su ruta por alta mar. En el año 2000, dos apasionados del mar descubrieron, mientras buceaban frente al término municipal de Villajoyosa, en Alicante, los restos de este naufragio. Se le conoce con el nombre de Bou Ferrer.

Praesidivm, Templvm et Ecclesia. Dirección: Josep Maria Macias, Andreu Muñoz, Imma Teixell. Producción: Asociación Cultural San Fructuoso, Ayuntamiento de Tarragona, Cabildo de la Catedral de Tarragona, Instituto Catalán de Arqueología Clásica, Museo Bíblico Tarraconense. España. 2011, 10’

Praesidivm
Recientemente se han llevado a cabo prospecciones y sondeos arqueológicos en el interior de la catedral de Tarragona que se sitúa en la parte más alta del casco histórico. El objetivo de estos trabajos era localizar los restos de un gran templo romano dedicado al culto imperial. La acrópolis de Tarragona fue ocupada desde el s. III a. C. por los romanos, que instalaron un campamento militar para dirigir las operaciones contra los cartagineses en el marco de la II Guerra Púnica. A partir del siglo I d. C. la zona fue transformada en área sagrada para albergar un edificio monumental dedicado al emperador Augusto. Este recinto sagrado perduró en uso hasta el siglo V, momento en que se inició su desmantelamiento.

In Coemeterio: reconstrucción de un funeral cristiano en el s. V d. C.. Dirección: Andreu Muñoz.Producción: Asociación Cultural Sant Fructuoso (ACSF). España. 2010, 23’

In coemeterio
La Asociación Cultural San Fructuoso presenta la reconstrucción de las costumbres y el ritual de un funeral cristiano de época tardoromana, desde el momento en que la persona agonizaba hasta las celebraciones familiares que, en homenaje al difunto, se realizaban en la propia tumba o en la proximidad de ésta.

Presentación a cargo de Andreu Muñoz, director de la película.

Viernes 18 de Noviembre

9:00 h. Ponencia. Francesc Gracia, Universidad de Barcelona

10:00 h. El Gran Juego: Arqueología y Política. Dirección: Thomas Tode, Rasmus Gerlach. Producción: Verein der Freunde und Förderer der Archäologischen Sammlung, Essen + Sturzbachfilm Hamburg. Alemania. 2011, 22’

El Gran Juego

La mayoría de los arqueólogos del s. XIX se vieron involucrados en la escena política internacional del momento. En esta producción se presentan algunos de los pioneros de la Arqueología en el Próximo Oriente –que trabajaron entre 1860 y 1940- y, simulando un juicio, se lleva a cabo una valoración de su trabajo y las implicaciones políticas y diplomáticas del mismo.

El buscador de tesoros: Hermann Parzinger, arqueólogo y gestor cultural. Dirección: Daniela David. Producción: Deutsche Welle TV/RBB. Alemania. 2008, 26’

Buscador de tesoros
Hermann Parzinger es un reconocido arqueólogo alemán. Entre sus hallazgos más impactantes destaca el descubrimiento de una rica tumba de un noble escita en Mongolia. La película muestra el día a día de su trabajo, que frecuentemente incluye viajes por el mundo en los que se pone de manifiesto su papel como diplomático además de arqueólogo.

Leptis Magna: el sueño de Roma en África. Dirección: Baudouin Koenig. Producción: Südwestrundfunk and Seppia SARL. Alemania, Francia. 2010, 52’

Letpis Magna
Ahora que las fronteras de Libia se encuentran cerradas a cal y canto para los turistas, este documental permite recorrer los edificios más relevantes de Leptis Magna, patria del emperador Septimio Severo. Fue embellecida notablemente durante su mandato y el de su hijo Caracalla, destacando el foro, basílicas, mercado, anfiteatro, circo, termas y su extraordinario puerto. Pero, además de Leptis Magna, también hay imágenes de otros yacimientos esplendidos que a saber cómo han sido tratados por la guerra civil todavía abierta.

Saqueadores de los dioses. Dirección: Adolfo Conti. Producción: Doc Art s.r.l. Italia. 2010, 57’

Saqueadores
El tráfico de antigüedades robadas es uno de los problemas más graves con los que se enfrenta la protección del patrimonio arqueológico. ¿Qué se esconde detrás de este mercado? Lamentablemente, muchos museos juegan un papel indirecto en el tráfico ilegal de antigüedades, tal y como expone esta película, estructurada como una historia detectivesca. Se ha resuelto en dos niveles narrativos: por un lado, un juicio contra un conservador de museos y, por otro, la búsqueda de una corona de oro de época macedónica robada.

El misterio de los Tracios. Dirección: Nicolaï Thomas. Producción: Soltis Productions. Francia, Bulgaria. 2007, 49’

Tracios
Orfeo, Midas o Espartaco son nombres que pertenecen a la memoria colectiva. Los tres eran Tracios. La historia no les ha olvidado, pero, sin embargo, la civilización tracia –que se extendió por la actual Bulgaria- sí yace en el olvido, a pesar de sus maravillosos restos y de sus tumbas monumentales, embellecidas con frescos y dotadas de ricos ajuares.

13:30 h. Coloquio y conclusiones

Moderador: Xavier Llovera. Director del Museu d’Arqueologia de Catalunya

Sesión Teknopolis

Miércoles, 23 de Noviembre. 19:00 h. Salón de actos del Centro Cultural Amaia

Proyecciones del programa Teknopolis

Lezetxiki: cientos de miles de años de historia
Gatzaren harana
Bergarako Seminarioa: bikaina, aberatsa, aurrera begira
Katedralaren zauriak sendatzen
Presentación a cargo Bego Zubia (directora de “Lezetxiki”), Alvaro Arrizabalaga (asesoramiento científico) y Beñar Kortabarria (director del programa Teknopolis). 

Comité Organizador

Belén Sierra, Delegada de Cultura del Ayuntamiento de Irun
Jokin Ormazabal, Jefe del Area de Cultura del Ayuntamiento de Irun
Cristina Aguirre, Gerente del Museo Romano Oiasso
Javier Arce, Profesor de la Universidad de Lille (Francia)

Dirección

Mertxe Urtega, directora del Museo Romano Oiasso

Secretaría

Maria José Noain, responsable de actividades del Museo Romano Oiasso

Jurado

Presidente
Juan Santos Yanguas, Catedrático de Historia Antigua de la Universidad del País Vasco
Vocales
Rosario García Rozas, Directora del Museo Provincial de Zamora
Jesús Mari Lazkano, Profesor de la facultad de Bellas Artes de la Universidad del País Vasco.
Rogelio Sánchez, Secretario General de la Asociación Española de Cine e Imagen Científicos (ASECIC)
William Van Andringa, Helsinki Collegium for Advanced Studies.
Más información: ficab.oiasso@irun.org

Bidasoako XI. Nazioarteko Zinemaldi Arkeologikoa

2011ko Azaroaren 15, 16, 17, 18 y 19anXI. FICAB

Hamaika, FICABen edizio honek 11 zenbakia darama. Gaztelaniaz ez dauka euskaraz adinako kargarik, euskaraz hamaika hori kopuru handia, pila bat esateko ere erabiltzen baita. Baina balio hori gabe ere, nabarmentzeko kontua da hamar gainditu izana, banaka eta bata bestearen atzetik, hamaika edizioetaraino heldu izana arkeologi zinemako nazioarteko jaialdia, bere generoan bakarra izaten segitzen duena estatu espainiarrean. Eta hurrenez hurreneko horretan, lehiaketara aurkezten den film-kopurua hazi izana ere nabarmendu behar da. Era berean, jatorriak ere gero eta gehiago dira, produkzioen kalitatea ere gero eta handiagoa, eta ikusleen babesa eta konplizitatea ere bai, izan ere gero eta irundar eta bidasoar gehiagok parte hartzen du, modu batean edo bestean, antolatzeko lanetan.

Baina hamaikagarren edizio hau beste arrazoi batengatik ere nabarmentzen da. FICABen sorreran, zirkulu europarretan bilatu eta arakatu behar izaten genuen programazioa osatzeko. Gero, nolabaiteko herabetasunez, tantaka iristen hasi ziren produkzio espainiarrak; gero, ikusgarriago egin ziren, eta iazko edizioan, ordezkaritza garrantzitsua lortu zuten programan. Aurten, bestalde, euskal dokumentalen urtea da. Ekaineko haitzuloetako pintura paleolitikoa, Aralarreko historiaurreko kobre-meategiak, La Hoyako II. Burdin Aroko herrixkako erasoa Laguardian, Errolan hil zeneko Orreagako borrokaldia eta euskal baleontzien espedizioak Ternuara; horiek guztiak denboran zehar egindako ibilaldi berezi honetako mugarriak dira. Izan ere, FICABek zerbaitetarako balio badu, zine-baliabideen bidez iragana ekartzeko balio du: alegia, birsorkuntza, irudia eta soinua baliatuz, eta sentipenak ukitzen dituen eta bitarteko horien bidez transmititzen diren informazio historikoak gordetzen, gogoratzen laguntzen digun hizkuntza erabiliz. Ez dago zalantzarik, egun hauetan asko ikasiko dugu gure historiaz eta munduan zehar banatutako beste kultura batzuetako historiaz.

Egitaraua

Sail ofiziala. Amaia K.Z. / Auditorioa

Pelikula guztiak jatorrizko bertsioan gaztelaniaz azpitituluekin proiektatuko dira.
Proiekzioen ordutegiak gutxi gorabeherakoak dira

Asteartea, Azaroak 15

19:00. Zinemaldia irekitzeko ekitaldia

19:30. 778: Errolanen Kantua. Zuzendaritza: Olivier Van der Zee. Produkzioa: Alberto Rojo (IDEM 4). Espainia, Frantzia. 2010, 78’

Errolanen kantua

“Errolanen Kantua” literatura unibertsaleko maisu-lanetako bat da, eta Europako gure kultur herentzia komuneko funtsezko pieza da. Baina, kontatzen diren gertaerak gertatu eta 1.200 urte geroago, benetan zer gertatu zen galdetu beharra dago; baskoiak izan al ziren benetan eraso egin zutenak?, non gertatu zen? Historiaren azterketak eta Arkeologiak ezinbesteko iturriak dira galdera horiei erantzuteko.

20:50. Apaizac Obeto. Azken balea txaluparen kondaira. Zuzendaritza: Jon Maia. Produkzioa: Orio Produkzioak S. A. Espainia. 2010, 74′

Apaizac Obeto

XVI. mendean, arrantzale euskaldunak maiz ibiltzen ziren Kanadako kostaldean. Han, lasai arrantza zezaketen, eta baleak harrapatu ere bai, lehenengo europarrak izan baitziren arrantzaleku oparo haietara iristen. Pasaiako Ontziola ontziolan, San Juan baleontziaren erreplika bat egin zuten. Baleontzi hura Red Bay-ko uretan hondoratu zen, eta espezialista kanadarrek berreskuratu zuten arkeologiarako. Honela, bada, gero, espediziozale ausart, zaildu eta adoretsuz osatutako talde batek aurrendari haien itsasaldia sorberritu du. Arraun eginez eta belaz nabigatu dute Labradorreko eta Ternuako kostaldean barrena. Dokumentalak espedizioaren egunez egunekoa kontatzen du, hizkera erraz eta naturalez baina bereziki hunkigarriz.

Asteazkena, Azaroak 16

18:00. Peralta, hondarpeko arkeologi historiak. Zuzendaritza: Pascual Aldana Yáñez. Produkzioa: Alberto Fuentes Chávez. Mexiko. 2009, 48’

Peralta

Mexikoko Guanajuaton, San Jose de Peraltako arkeologi gunean, herrixka prehispaniko bat sortu eta garatu zen, beste kultura klasiko mesoamerikarretatik bereizita. Haren ezaugarri berezienetako batzuk dira haien erritu- eta jai-guneak, “patio hondoratuaren” arkitektura berezia, haien ehortze-sinesmenak eta hegalariaren zeremoniaren aurrekari antzinakoena.

18:50. Haitzuloetako artea berraurkitua. Zuzendaritza: Marc Azéma, Gilles Tosemo. Produkzioa: Passé Simple, Parc de la Prehistoire Tarascon Sur (Ariege). Frantzia. 2010, 18’

Haitzuloetako artea

Haitzuloetako arte paleolitikoa daukaten lehenengo kobazuloak XIX. mendearen amaieran berraurkitu zirenekoa eta horrek historiaurreko gizakiari buruzko ikuspegian izan zituen ondorio iraultzaileak sorberritzen ditu dokumentalak. Gainera, pintura horien esanahiari eta sinbolismoari buruzko interpretazioetan ardazten da, denboran aldatuz joan baitira, aztertzeko eta data jartzeko tekniketan hobekuntzak izan diren heinean.


19:10. Arte askea, Vale do Côa & Siega Verde. Zuzendaritza: Víctor Cid González. Produkzioa: Junta de Castilla y León. Espainia. 2010, 10′

Arte askea

Duero ibaiaren arroko urrutiko haranetan, azken urteotan, harkaitzean grabatutako animalien eta sinboloen aurkikuntza interesgarriak egiten ari dira. Arkeologoen eta ikertzaileen ustekaberako, 10.000 eta 15.000 urtetik gorako antzinatasuna ere azaltzen dute datak jartzeko egindako azterketek. Irudikapenetatik eta egileek erabilitako tekniketatik abiatuta, agerpen garrantzitsuak lortzen dira historiaurreko artearen jatorriei buruz.

19:20. Lehenengo europarrak. Zuzendaritza: Axel Clevenot. Produkzioa: INA, Sylvie Blum. Frantzia. 2010, 106′

Lehenengo europarrak

Nortzuk izan ziren lehenengo europarrak? Duela ia 2 miloi urtetik, Europak migrazio etengabeak izan ditu, eta hurrenez hurrengo biziraupeneko eta lurralde berrietara egokitzeko etapak ezagutu ditu. Ez da erraza hain aldi zabalean gertatutako etengabeko eboluzio horren kontakizuna egitea, baina gure kontinenteko lehenengo biztanleen adierazgarri diren adierazle teknologiko, artistiko eta kulturalen bidez ondo argudiatutako laburpen bat eraikitzea lortzen du dokumentalak.

21:05. Ekainberri, aterpe berri bat haitzuloetako artearentzat. Zuzendaritza: José Luis Castro. Produkzioa: David Berraondo. Espainia. 2011, 30′

Ekainberri

XX. mendean zehar, haitzuloetako pinturak dauzkaten kobazulo ugari egon da irekia jendearentzat. Horrek eragina izan du haien hondatze azkarrean, eta ezinbestekoak gertatu dira kobazulo horien erreplikak egitea, jendeak arte-lan horiek goza ditzan. Ekainberri erreplika horietako bat da, eta erreprodukzioko teknologia aurreratuenen laguntzaz, aukera ematen dio bisitariari Ekain kobazuloko haitzuloetako pintura paleolitikoak ezagutzeko. Biak ere elkarren ondoan daude, Gipuzkoan, Zestoan, Sastarrain haranean.

Osteguna, Azaroak 17

18:00. Trzcinica, Karpatoetako Troia. Zuzendaritza: Zdzistaw Cozac. Produkzioa: Media Promocja, Zdzistaw Cozac. Polonia. 2010, 32’

Trzcinica

Trzcinica Polonian dagoen herrixka harresituko aztarnategiak ibilbide kronologiko luzea irudikatzen du, eta bertan, une goreneko bi aldi nabarmentzen dira: Brontze Aroa eta erdiaroko aldiak. Aurkitutako egituren garrantziak eta objektu arkeologikoen aberastasunak Trzcinica Karpatoetako Troiatzat jotzera bultzatu ditu ikertzaileak.

18:30. Brontze Aroaren une gorena: merkataritzaren garaipena Mediterraneoan. Zuzendaritza: Franz Leopold Schmelzer, Gerhard J. Rekel. Produkzioa: Ilona Grundmann Film Production. Alemania. 2008, 52’

Brontze Aroa

Antzinarotik, Brontze Aroko herriek egiten zituzten merkataritzako trukeen zirkuituaren erdigunea izan zen Ekialde Mediterraneoa. Kristo aurreko 1800 aldera, merkataritza-ontzien sare bat zegoen, eta zenbait tona produktu garraiatzen zituzten kai garrantzitsuenen artean. Loretan zegoen merkataritzak aurrerapena eta goraldia ekarri zuten berekin, baina gatazka, iruzur eta gerren kausa ere izan zen.

19:25. Euskaldunen Kobrea. Zuzendaritza: Giorgio Studer. Produkzioa: Felix Ugarte Elkartea. Espainia. 2010, 20’

Euskaldunen Kobrea

Aralar euskal kulturaren eremu geografiko nagusia da. Mito zaharrenak eta neolitikoko aztarna arkeologikoak kobazuloetan barne hartuz. Meatze gunea izanez, 3500 urtez bere kobrearen zainak ustiatuak izan dira, mendilerroko lehen biztanleen garaira eramanez.

19:45. Esfingearen enigmak. Zuzendaritza: Gary Glassman, Christine Legoff. Produkzioa: ARTE France, Telfrance, Providence Pictures. Frantzia. 2010, 59’

Esfingearen enigmak

Gizeh-en esfingeak Kefren faraoia irudikatzen du, eta Antzinaroko Egiptoko monumentu enblematikoenetako bat da. Baina oraindik galdera asko daude erantzunik gabe. Nork eraiki zuen gizonezkoaren burua duen lehoi erraldoi hori? Nola? Zergatik? Bi egiptologo ospetsu, Zahi Hawass eta Mark Lehner, enigmari erantzuten saiatuko dira.

20:45. Can Oliverreko herrixka iberiarra. Zuzendaritza eta produkzioa: Diego Bravo. Espainia. 2011, 51’

Can Oliver

1919an aurkitu ziren Can Oliver herrixka iberiarreko lehenengo hondakinak (Bartzelona). Data horretatik, indusketa-kanpaina ugari egin dira, eta zenbait testigantza garrantzitsu geratu dira agerian. Haietatik abiatuta, eta teknologia digitalari esker, irudietan berreraiki dira herrixka horretan bizi izan zituzten eguneroko eszenak. Aldi berean, hari bat jarraitzen da alderdi metodologikoen gainean, eta horrek diskurtso argi eta didaktiko batean herrixkaren ezaugarri azpimarragarrienak azaltzeko eta lotzeko balio du.

Ostiralea, Azaroak 18

17:30. La Hoya herrixkari erasoa. Zuzendaritza: Carlos Rodríguez. Produkzioa: Carlos Rodríguez. Espainia. 2009, 6’

La Hoya

La Hoya herrixkak (Laguardia, Araba) aukera aparta eskaintzen du Burdin Aroko mundu zeltiberiarrera hurbiltzeko. Indusketa arkeologikoek dokumentuz azaldu dute azoka-egun batean eraso bortitza izan zuela. Erasotzaileek ustekabean iritsi ziren, eta etxebizitzak erre eta suntsitu zituzten beren ibilbidean, eta kaleetan aurkitu zituzten biztanleak ere hil egin zituzten. Bortizkeriazko gertaera hori 3Dn sorberritu da, eta berregiteko teknika puntakoenak erabili dira horretarako.



17:35. Burdin Aroa. Zuzendaritza: Daniel af Wahlberg. Produkzioa: Daniel af Wahlberg. Suedia. 2010, 54’

Burdin Aroa

Suediako Öland irlan, Burdin Aroko aztarnategi interesgarriak daude. Aro hori bikingoen garaietara arte luzatzen da herrialde eskandinaviarretan, gurean Erdi Aroa zena. Zingiretako aurkikuntzak (animalien eta pertsonen sakrifizioak, urre-eskaintzak eta bestelako altxorrenak) herrixka harresituekin eta etxalde sakabanatuekin osatzen dira. Garai haietako eguneroko indarkeria ere, sistematikoa, nabarmentzen da.

18:30. Gergovia, borrokaldi baten arkeologia. Zuzendaritza: David Geoffroy. Produkzioa: Court-Jus Production. Frantzia. 2010, 80’

Gergovia

K.a.ko 52. urtea: Julio Cesarren erromatar legioek herrien koalizio bati aurre egiten diote Galien kontrola lortzeko. Galiarrek, Vercingetorixek gidatuta, erromatar ejerzitoa behingoz garaitzea lortu zuten Gergoviako borrokaldian. Herrixkaren kokalekua, zeinak interes handia piztu zuen XIX. mendeko intelektual frantziarren artean, oraindik ere eztabaidagai izaten jarraitzen du arkeologoen eta historialarien artean.



19:50. Neron eta Domus Aurea delakoa. Zuzendaritza: Stacey Mannari, Alessandro Furlan, Pietro Galifi, Stefano Moretti. Produkzioa: Altair4 Multimedia srl. Italia. 2011, 30’

Neron

Neron erromatar enperadore eztabaidatuenetako bat da. Erotzat eta arduragabetzat hartu ohi da, eta K. o. 64. urtean Erroma suntsitu zuen sutea ere berari leporatzen zaio. Ikerketa egin berrian bere agintaldiko alderdi positiboak erreskatatzen ari dira.<0} Inperioko hiriburua berreskuratzen eta handiagotzen lagundu zuten eraikuntza-proiektu handiak sustatzeko Neronek jokatu zuen papera erakusten du dokumentalak.

20:20. Arles, irentsitako altxorra. Zuzendaritza: Saléha Gherdane. Produkzioa: Eclectic Production. Frantzia. 2009, 52’

Arles

Oraindik orain, arkeologo-talde batek aurkikuntza ikusgarria egin du Rodano ibaian, antzinako Arelate, egun Arles, erromatarraren sarrerako atearen ondoan. Brontezko eta marmolezko eskultura bikainen multzo bat argitara atera dute; 2.000 urte baino gehiago egon da ur azpian izkutatuta. Berreskuratu diren piezen artean, bat nabarmentzen da: Julio Cesarren erretratua; berak sortu zuen hiria K. a.ko 46an, eta ziurrenik, bizi zela Cesarri egin zitzaion eta orain ezagutzen den erretratu bakarra izango da.

21:10. Jauregiko mamua. Zuzendaritza: Alain Laesslé. Produkzioa: Association Pro Aventico. Suitza. 2010, 23’

Jauregiko mamua

Zer gertatuko litzateke arkeologo gazte batek iraganeko mamu batekin topo egingo balu eta mamu hori duela 2.000 urte Aventicum hirian (Suitza) bizi zen eta lehen pertsonean transmititu ahal duen erromatar bat balitz? Elkarrizketa zirraragarri bat sortuko litzateke, hiriko momumentu nagusiez, hondakin epigrafikoez, mosaikoez edo termez hitz egiteko.

Larunbata, Azaroak 19

12:00. Sari-banaketa. Oiasso Erromatar Museoan

III. Tailer – Mintegia “Historia eta Arkeologia ikus-entzunezko

 komunikazioan”

Sail Ofizialaren proiekzioak. Amaia K.Z. ekitaldi-aretoan

Osteguna, Azaroak 17

9:00. Aurkezpena

9:15. Proiekzioak

Bidaia bat momifikatzioaren sekretuetara. Zuzendaritza: María Luz Mangado. Produkzioa: Universidad de Navarra. Espainia. 2010, 7’

Momifikatzioa

Antzinaroko Egipton jainkotzat hartzen ziren animalien momifikazioak baltsamatzeko praktika berriak ekarri zituen, eta Nafarroako Unibertsitateko ikertzaile-talde batek gaur egun aurkitu ditu, puntako teknologiak erabiliz.
Aurkezpena Maria Luz Mangado (Nafarroako Unibertsitatea), filmeko zuzendariaren eskutik.

Tebtunis, hiri aurkitua. Zuzendaritza: Alain Lecler. Produkzioa: IFAO. Egipto. 2011, 26’

Tebtunis

Tebtunis herrixka XII. dinastia egiptoarren garaian sortu zen, K. a. 1800 aldera, eta gure aroko XII. mendera arte bizi izan ziren bertan. Beraz, aztarnategi aparta da, lekuaren eboluzioa ezagutzeko, faraioen garaietatik Erdi Arora arte, garai helenistikoa eta erromatarra barne. Gainera, papiro-hondakinak eta zeramikazko eta bestelako pusketak ere nabarmentzen dira.

Bílbilis. 40 urte ikertzen. Zuzendaritza: Ignacio Bernal. Produkzioa: Grupo de Investigación Urbs (Universidad de Zaragoza), IMGENIO. Espainia. 2010, 25’

Bilbilis

Duela 40 urte, ikertzaile-talde bat 2.000 urte inguruko antzinatasuna duen erromatar hiri bat induskatzen hasi zen Jalonen bailaran. Lekuak utzia izan zela zirudien. Baina, nola liteke hiri hartako biztanleek bere txanpona ere bazeukan hiri garrantzitsu hura uztea? Zer gertatu zen benetan? Hau da haren historia.





Arkeologia birtuala. Zuzendaritza: María Pilar Rivero. Produkzioa: Universidad de Zaragoza, FECYT. Espainia. 2009, 5’

Arkeologia birtuala

Hondakin arkeologikoak birtualki berregiteak lagundu egiten digu iraganeko hiriak nolakoak ziren ulertzen. Baina, nola egiten da lan hori? Ba al da behar adina daturik, hondakinen irudi zehatza eta doia jatorriko itxuran erakusteko? 2007 eta 2009 bitartean, Urbs eta GIGA ikertzaile-taldeek elkarrekin lan egin dute, eraikinen berreraikitze birtualak sortzen, hala nola, Bilbiliseko erromatar antzokia.

Aurkezpena Pilar Rivero (Zaragoza Unibertsitatea), filmeko zuzendariaren eskutik.

Zortzi ikus-entzunezko labur arkeologiaz. Zuzendaritza: José Luis Gómez Merino. Produkzioa: Balawat. Espainia. 2011, 18’

Zortzi ikus-entzunezko

3Dn berregiteko teknikak aplikatzen dira zortzi ikus-entzunezko labur hauetan, erromatarren munduko hainbat alderdi aurkezteko, espresuki Kordobako eta Asturiaseko arkeologi museoetarako. Haien artean, Kordobako erromatar antzokiaren berreraikitzea, edo Asturiaseko erromatar garaiko zenbait alderdi, hala nola, eguneroko bizimodua, urre-meatzaritza edo ehorzte-errituala berregitea.

Nola egin zen “Etruskoak Europan”; multimedia erakusketa ibiltaria. Zuzendaritza: Marzia Lucianer. Produkzioa: Historia-Fondazione Bruno Kessler. Italia. 2011, 11’

Etruskoak

“Etruskoak Europan” erakusketa bidaia zoragarri bat da, K. a.ko IX eta II. mendeen bitartean Itailian bizi izan zen herri zahar bat ezagutzeko. Erakusketan, ikus-entzunezkoetako baten erabilera nabarmentzen da; izan ere, ikusleari aukera ematen dio hiru dimentsiotako errealitate birtual baten bidez kultura hori ezagutzeko, hango etxebizitzak, eguneroko bizimodua eta ehorzketa-mundua aurkeztuz.



Ulertzeko esperimentatzea. Teknologia paleolitikoan. Zuzendaritza: Francisco J. Muñoz Ibañez, Ignacio Martín Lerma, Juan Antonio Marín de Espinosa. Produkzioa: Universidad Nacional de Educación a Distancia. Espainia. 2009, 27’

Ulertzeko esperimentatzea

Silexaren tailuan Paleolitikoan lortutako mailak aukera eman zien historiaurreko gizarteei eraginkortasun eta doitasun handiko tresnak egiteko. Gaur egun, espezialista bikainak daude, tresna horiek egiteko prozesua erreproduzitzen dutenak. Haien lanari esker, aldi bakoitzeko tresna litiko adierazgarrienen erabilerari eta funtzioari eta haiek egiteko teknikei buruzko ezagutzan sakontzeko aukera dago.




Indusketa arkeologiko baten prozesua. Zuzendaritza: Lucas Sebastián Quinteros. Produkzioa: Centro de Medios Audiovisuales CEMAV (UNED). Espainia. 2010, 8’

Indusketa arkeologikoa

Los Bañaleseko (Uncastillo, Zaragoza) Indusketa Arkeologikoen II. Kanpainan zehar, arkeologoek eta ikasleek beren esperientzia azaltzen dute, eta diziplinaniztuneko taldeen ezaugarriei buruz argudiatzen dute. Arkeologi lana horrela ulertuta, datu berriak lor daitezke, gure iraganaren historia idazteko.
Aurkezpena, Urrutiko Hezkuntzarako Unibertsitate Nazionaleko Koordinazio, Kalitate eta Berrikuntzako Errektoreorde Miguel Santamaria Lanchoren eskutik


Gazitze faktoria erromatarra. Zuzendaritza eta produkzioa: Museo Arqueológico Municipal de Mazarrón-Factoría romana de salazones. Espainia. 2003, 13’

Gazitze faktoria

Mazarroneko kaia garrantzi handiko itsas enklabe bat izan zen antzinaro berantiarrean (K. o.ko IV-V mendeak). Iragan oparo horren fruitua da “Factoría Romana de Salazones” Udal Arkeologi Museoa. Hiri-aztarnategi baten inguruan sortu zen, eta bertan, erromatarren garaiko arraina kontserbatzeko industria bateko alderdiak eta hondakinak erakusten dira. Arrain-saltsak eta gazitzeak egiteko harraskak eta egiturak zaindu ditu.
Aurkezpena María Martínez Sánchez, Mazarrón (Murtzia) Udaleko Ondare Historikoaren zinegotzia

Villajoyosako erromatar urperaketa. Zuzendaritza: José Antonio Moya. Produkzioa: Fundación General Universidad de Alicante. Espainia. 2010, 5’

Villajoyosako urperaketa

K. o.ko I. mendean, Cadizen egindako garum preziatuaz betetako ehunka anfora zihoazen belaontzi batean, ziurrenik, Erromara. Ontzia hondoratu egin zen Alakanteko kostaldearen parean, itsas zabaleko bere ibilbidetik oso urrun. 2000. urtean, bi itsas zale amorratuk hondoratze horren hondakinak aurkitu zituzten, Alakanteko Villajoyosako udalerriaren parean urpean zebiltzala. Bou Ferrer izenarekin ezagutzen da.



Praesidivm, Templvm et Ecclesia. Zuzendaritza: Josep Maria Macias, Andreu Muñoz, Imma Teixell. Produkzioa: Asociación Cultural San Fructuoso, Ayuntamiento de Tarragona, Cabildo de la Catedral de Tarragona, Instituto Catalán de Arqueología Clásica, Museo Bíblico Tarraconense. Espainia. 2011, 10’

Praesidivm

Oraindik orain, prospekzio eta zundaketa arkeologikoak egin dituzte alde zaharreko goialdean dagoen Tarragonako katedralean. Gurtza inperialari eskainitako erromatar tenplu handi baten hondakinak aurkitzea zen lan horien helburua. Tarragonako akropolia K. a.ko III. mendetik okupatu zuten erromatarrek. Bertan kanpamentu militar bat jarri zuten, kartagoarren aurkako operazioak zuzentzeko II. Gerra Punikoaren markoan. K. o.ko I. mendetik aurrera, alde hura eremu sakratu bihurtu zen, Augustu enperadoreari eskainitako monumentu-eraikina hartzeko. Barruti sakratu hori V. mendera arte erabili zen, eta orduan hasi zen haren eraispena.

In Coemeterio: k. O.ko V. mendeko kristau hileta baten berregitea. Zuzendaritza: Andreu Muñoz. Produkzioa: Asociación Cultural Sant Fructuoso (ACSF). Espainia. 2010, 23’

In Coemeterio

San Fructuoso Kultur Elkarteak erromatar garai berantiarreko kristau hileta baten erritualaren eta ohituren berregitea aurkezten du, pertsona bat hilzorian zegoen unetik hildakoaren omenez hilobian bertan edo handik hurbil familiak egiten zituen ospakizunetaraino.

Aurkezpena Andreu Muñoz, filmeko zuzendariaren eskutik.

Ostiralea, Azaroak 18

9:00. Ponentzia: “Arqueología y política en las relaciones científicas hispano-alemanas entre 1934 y 1945”. Francisco Gracia (Bartzelonako Unibertsitatea)

10:00. Proiekzioak

Jolas Handia: Arkeologia eta Politika. Zuzendaritza: Thomas Tode, Rasmus Gerlach. Produkzioa: Verein der Freunde und Förderer der Archäologischen Sammlung, Essen + Sturzbachfilm Hamburg. Alemania. 2011, 22’

Jolas Handia

XIX. mendeko arkeologo gehienak garaiko nazioarteko eszenatoki politikoan nahastu ziren. Erreprodukzio honetan, Ekialde Hurbileko arkeologiaren aurrendari batzuk aurkezten dira –1860 eta 1940 bitartean lan egin zutenak–, eta, epaiketa bat simulatuz, haien lanaren balorazio bat egiten da eta horren inplikazio politikoak eta diplomatikoak.

Altxor bilatzailea: Hermann Parzinger, arkeologoa eta kultur kudeatzailea. Zuzendaritza: Daniela David. Produkzioa: Deutsche Welle TV/RBB. Alemania. 2008, 26’

Altxor bilatzailea

Hermann Parzinger arkeologo alemaniar ezagutu bat da. Haren aurkikuntza zirraragarrienetakoen artean, Mongolian noble eszitiar baten hilobi aberatsa aurkitu izana nabarmentzen da. Haren lanaren egunerokotasuna erakusten du filmak, maiz egiten ditu bidaiak munduan zehar, eta haietan diplomatiko-papera agerian jartzen da, arkeologoarenaz gainera.

Leptis Magna: Erromaren ametsa Afrikan. Zuzendaritza: Baudouin Koenig. Produkzioa: Südwestrundfunk and Seppia SARL. Alemania, Frantzia. 2010, 52’

Leptis Magna

Libiako mugak turistentzat itxi-itxita dauden honetan, dokumental honek aukera ematen du Leptis Magnako eraikin garrantzitsuenak ikusteko. Septimio Severo enperadorearen aberria izan zen leku hori. Nabarmen edertua izan zen haren agintaldian eta Caracalla bere semearenean. Foroa, basilikak, azoka, anfiteatroa, zirkua, termak eta bertako kai bikaina nabarmentzen dira. Baina Leptis Magnaren irudiak ez ezik, beste aztarnategi batzuen irudi zoragarriak ere badaude; auskalo nola tratatu dituen oraindik irekia dagoen gerra zibilak.

Jainko arpilatzaileak. Zuzendaritza: Adolfo Conti. Produkzioa: Doc Art s.r.l. Italia. 2010, 57’

Jainko arpilatzaileak

Lapurtutako zaharkien trafikoa ondare arkeologikoen babesak aurre egin behar dion arazo larrienetako bat da. Zer ezkutatzen da merkatu horren atzean? Tamalez, museo askok zeharkako papera jokatzen dute zaharkien legez kanpoko trafikoan, filma honek azaltzen duen bezalaxe. Filma detektibe-istorio bat bezala egituratuta dago. Bi narrazio-mailatan egin da: alde batetik, museo-zaintzaile baten aurkako epaiketa bat, eta, bestetik, lapurtutako garai mazedoniarreko urrezko koroa baten bilaketa.

Traziarren misterioa. Zuzendaritza: Nicolaï Thomas. Produkzioa: Soltis Productions. Frantzia, Bulgaria. 2007, 49’

Traziarren misterioa

Orfeo, Midas edo Espartaco oroimen kolektiboko izenak dira. Hirurak traziarrak ziren. Historiak ez ditu ahaztu, baina, hala ere, zibilizazio traziarra –egungo Bulgarian hedatu zen– bai dagoela ahaztuta, haren hondakin zoragarriak eta ostilamenduz eta freskoz edertutako monumentu-hilobiak dauzkagun arren.





13:30.Hizketaldia eta konklusioak

Moderatzailea Xavier Llovera. Kataluniako Museo Arkeologikoko Zuzendaria

Teknopolis Saioa

Azaroaren 23a, 19:00etan, Amaia Kultur Zentroko ekitaldi-aretoan

Teknopolis programaren proiekzioak

  • Lezetxiki: ehunka mila urteko historia
  • Gatzaren harana
  • Bergarako Seminarioa: bikaina, aberatsa, aurrera begira
  • Katedralaren zauriak sendatzen
Aurkezpena Bego Zubiaren (“Lezetxiki”ren zuzendaria), Alvaro Arrizabalagaren (aholkulari zientifikoa) eta Beñar Kortabarriaren (Teknopolis programaren zuzendaria) eskutik

Batzorde antolatzailea

Belén Sierra, Irungo Udaleko Kultura eta Kirol Ordezkaria
Jokin Ormazabal, Irungo Udaleko Kultura Arloburua
Cristina Aguirre,Oiasso Erromatar Museoko gerentea
Javier Arce,Lille Unibertsitateko irakaslea (Frantzia)

Zuzendaritza

Mertxe Urtega, Oiasso Erromatar Museoko zuzendaria

Idazkaritza

Maria José Noain, Oiasso Erromatar Museoko jardueretako arduraduna

Epaimahaia

Presidentea
Juan Santos Yanguas, Euskal Herriko Unibertsitateko Antzinako Historiako katedratikoa
Batzordekideak
Rosario García Rozas, Zamorako Museo Probintzialeko Zuzendaria
Jesús Mari Lazkano, Margolariak eta Euskal Herriko Unibertsitateko Arte Ederretako fakultateko irakaslea
Rogelio Sánchez, ASECIC Espainiako Zinema eta Irudi Zientifikoen Elkarteko Idazkari Nagusia
William Van Andringa, Helsinki Collegium for Advanced Studies.
Informazio gehiago: ficab.oiasso@irun.org

Entradas relacionadas: